برخی ها افراد را و کارشان را به آورده اقتصادی درجه بندی می کنند. هرکه پول بیشتری داشته باشد ارج بیشتری می بیند. حتی در میان رشته های تحصیلی هم همین نگاه حاکم است؛ رشته ای را باید خواند که ما به ازای مادی بیشتری داشته باشد. این نگاه از فراوانی بسیاری هم برخوردار است. من اما نه تنها نمی توانم این را بپذیرم که چنین نگاهی را در دیده و دل دیگران هم نمی توانم تاب بیاورم. فکر می کنم ارزش هر اسنان به ارزش افزوده ای است که ایجاد می کند. به اثری است که می گذارد. به اصلاحی که پدید می آورد. بر همین اساس من بزرگی را در بزرگانی می بینم که معما ساز و هویت آفرین اند. من عطار نیشابوری را می ستایم که برای انسانیت ارزش افزوده ایجاد کرد و آثارش بعد از او هم مدام به این کار مشغول اند. من به یاد دارم که پیرمرد های روستایی هم پیشترها با خواندن آثار او، سیرِ تربیتی فرزندان خود را پی می گرفتند. همین هم باعث می شد تا فرزندان حتی اگر سوادِ درست و حسابی نداشته باشند، به نورانیتی درست و حسابی برسند و عالمانه زندگی کنند. از جنس عمان علمی که به گواه امام صادق (ع) نور است؛" الْعِلْمُ نُورٌ یَقْذِفُهُ اللَّهُ فِی قَلْبِ مَنْ یَشَاء" حرف هم در همین من یشاء است. خدا هرکه را بخواهد دلش را چراغان می کند. از این آدم ها در میان افراد امی و درس نخوانده کم نبودند. هنوز صدای پیرمرد سید و آفتاب پیشانی روستا در گوشِ هوشم مانده است که از عطار و منطق الطیرش می گفت. از هفت وادیِ طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت و فقر که سرانجام به فنا می‌انجامد. تعریف می کرد، در داستان منطق‌الطّیر، گروهی از مرغان برای جستن و یافتن پادشاهشان سیمرغ، سفری را آغاز می‌کنند. در هر مرحله، گروهی از مرغان از راه بازمی‌مانند و به بهانه‌هایی پا پس می‌کشند، تا این‌که پس از عبور از هفت مرحله، از گروه انبوهی از پرندگان تنها «سی مرغ» باقی می‌مانند و با نگریستن در آینه حق درمی‌یابند که سیمرغ در وجود خود آن‌هاست. در نهایت با این خودشناسی مرغان جذب جذبهٔ خداوند می‌شوند و حقیقت را در وجود خویش می‌یابند. به معنای دقیق کلمه عطار خوانی مجلس وعظ بود. منهج روشن معرفت. دریغا که با نوشدن فضا و گسترش رسانه ها از این نظام کهن تربیتی دور شدیم. امروز با نسلی مواجهیم که فراوان می داند اما چنان که باید نمی فهمد. سواد به جایی این که نور آفرین باشد، گاه دل ها را در سیاهی غرور گرفتار می کند. کاش در میان این خواندن ها جایی هم برای تورق منطق الطیز و الهی نامه و اسرار نامه و تذکره الاولیای عطار بگذاریم. این می توان گذر ما را ه افق های باز بکشاند....

ب / شماره 5281 / شنبه 25 فروردین 1403 / صفحه 3

https://archive.birjandemrooz.com/PDF/14030125.pdf

+ نوشته شده در  شنبه بیست و پنجم فروردین ۱۴۰۳ساعت 11:39  توسط غلامرضا بنی اسدی  |